Zakelijke hypotheek

Binnen 2-minuten een zakelijke hypotheek aanvragen voor je bedrijfspand of vastgoed?

Tjalling Heeringa - Manager & zakelijke krediet specialist Bijgewerkt: 19 juli, 2023
  • Onafhankelijke vergelijking van het beste zakelijke hypotheek
  • Al 10 jaar specialist in zakelijke geld lenen
  • Offerte aanvragen kan binnen 2-minuten 
  • Samenwerking met meerdere hypotheekeverstrekers

Hoeveel wil je aanvragen?

€ 25.000 - € 5.000.000

Zakelijke hypotheek

Een zakelijke hypotheek geeft jou als ondernemer de mogelijkheid om bedrijfsvastgoed aan te schaffen. Wil je bestaand vastgoed verbouwen of grond aankopen? Ook dat kan met vastgoed financiering. Daarnaast kun je een zakelijke hypotheek afsluiten in de vorm van een verhuurhypotheek.

Wat is een zakelijke hypotheek?

Een zakelijke hypotheek is een lening die specifiek bedoeld is voor het kopen van een bedrijfspand. Dit kan een kantoorpand zijn maar ook een magazijn, productiehal of loods. De looptijd van de lening is doorgaans 20 jaar of langer. In die tijd los je de lening af. Veel geldverstrekkers houden een kortere rentevaste periode aan. Bijvoorbeeld 10 jaar. Tijdens die periode staat de rente vast en weet je precies wat je betaalt. Is de rentevaste looptijd afgelopen, maar de lening nog niet afgelost? In die situatie maak je nieuwe renteafspraken met de geldverstrekker voor het deel dat je nog moet aflossen.

Annuïteiten- of lineaire zakelijke hypotheek

Voor je bedrijfshypotheek op onroerend goed betaalt u elke maand rente en aflossing. De meest voorkomende zakelijke hypotheekvormen zijn de annuïteitenhypotheek en de lineaire hypotheek. Bij een annuïteitenhypotheek blijft het totaalbedrag dat je elke maand betaalt aan rente en aflossing gedurende de looptijd hetzelfde. Bij een lineaire hypotheek blijft het aflossingsbedrag gelijk terwijl het rentebedrag geleidelijk afneemt. Hierdoor zullen de maandelijkse lasten voor je bedrijf steeds verminderen.

Voordelen zakelijke hypotheek afsluiten

Het aantrekken van extra kapitaal met een zakelijke hypotheek biedt verschillende voordelen. Zo komt er extra kapitaal vrij voor investeringen in onroerend goed, wat kan helpen bij het uitbreiden van de bedrijfsactiviteiten of het genereren van extra inkomsten. Denk bijvoorbeeld aan het vergroten van de productiecapaciteit of, in het geval van een verhuurhypotheek, omzet uit het verhuren van vastgoed. Met een eigen bedrijfspand bouw je verder vermogen op, wat bij huren niet het geval is. Onder voorwaarden is de rente op een zakelijke hypotheek fiscaal aftrekbaar als bedrijfskosten.

Zakelijke hypotheek looptijd

De looptijd van een zakelijke hypotheek is doorgaans minimaal vijf jaar, maar vaak 10 tot 20 jaar. Maandelijks betaal je rente en aflossing aan de kredietverstrekker tot de deze langlopende zakelijke lening volledig is voldaan. Het bedrijfspand fungeert hierbij als onderpand. Is de bedrijfshypotheek bedoeld is voor de aankoop of verbouwing van onroerend goed? Dan is de looptijd vaak rond de 10 jaar. Hoe lang je de lening kunt aflossen, hangt deels af van de afschrijvingstermijnen van de investering.

Bedrijfsonroerendgoed financieren? Wat is de maximale zakelijke hypotheek?

Bij vastgoed financiering heb je doorgaans eigen geld nodig, ter aanvulling van de zakelijke hypotheek. Bij geldverstrekkers kun je vaak van 70 tot 90 procent van de waarde van het bedrijfspand lenen. Het resterende deel komt voor eigen rekening. De exacte hoogte van de nodige eigen inleg hangt af van de situatie en verschilt per geldverstrekker. Stel dat je een bedrijfspand kunt kopen voor een lagere prijs dan de taxatiewaarde. In dat geval kun je mogelijk een zakelijke hypotheek afsluiten zonder eigen geld.

Los van de waarde van het onderpand is jouw bedrijfssituatie bepalend voor de maximale zakelijke hypotheek. Geldverstrekkers letten naast de waarde van het onderpand op het risico dat je de lening niet terug kan betalen. Een gestage groei van inkomsten en verdiensten in de afgelopen jaren is de beste uitgangspositie bij het afsluiten van een zakelijke hypotheek. In welke branche je actief bent kan ook  invloed hebben op de mogelijkheden.

Welke documenten zijn nodig voor een zakelijke hypotheek?

Het afsluiten van een zakelijke hypotheek is in principe vergelijkbaar met een particuliere hypotheek. Toch zijn er verschillen. Zo is er over het algemeen geen vast maandinkomen waar geldverstrekkers vanuit kunnen gaan. Bij het afsluiten van een lening vragen geldverstrekkers om documenten als jaarrekeningen, winst- en verliesrekeningen en prognoses. Deze gegevens zijn nodig voor het bepalen van de kredietwaardigheid van je onderneming. Bestaat je bedrijf nog niet lang? Dat hoeft geen probleem te zijn. Wel kan in die situatie sterker gelet worden op de prognoses, het bedrijfsplan, jouw persoonlijke profiel en eventuele eerdere activiteiten als ondernemer.

Kosten zakelijke hypotheek

Een zakelijke hypotheek heeft een vast rente. Tijdens de rentevaste periode weet je waar je aan toe bent. Geldverstrekkers kunnen verder administratiekosten rekenen bij het afsluiten van een zakelijke hypotheek. Hoe hoog dit tarief is, hangt doorgaans af van de hoogte van de lening. Houd bij de aankoop van bedrijfsvastgoed ook rekening met aanvullende kosten. Denk aan taxatiekosten, overdrachtsbelasting (10,4 procent bij bedrijfsvastgoed) en kosten voor de overschrijving van het bedrijfspand bij de notaris.

Aandachtspunten bij een verhuurhypotheek

Wil je een pand kopen voor de verhuur, dan kun je hiervoor een verhuurhypotheek afsluiten. Het voordeel is dat veel geldverstrekkers bij het bepalen van de maximale lening rekening houden met de geschatte inkomsten van de verhuur. Aan de andere kant kant bestaat het risico op leegstand, wat voor zowel jezelf als de geldverstrekker een risico vormt. Onder andere door deze verschillen kunnen de voorwaarden van een verhuurhypotheek afwijken ten opzichte van een standaard zakelijke hypotheek. Houd hier rekening mee bij het afsluiten van een verhuurhypotheek.

Zakelijke hypotheek berekenen

Het berekenen van een zakelijke hypotheek doe je via MKB Krediet Nederland eenvoudig online. Zo heb je binnen enkele minuten een indicatie van de maximale lening in jouw situatie. Daarbij zetten we alle belangrijke hypotheekverstrekkers voor je op een rij, die we vergelijken op rente en voorwaarden. Op die manier heb je altijd de beste deal. Zeker bij een zakelijke hypotheek is het maken van een goede vergelijking van belang. Vaak gaat het om grotere bedragen waarbij een klein renteverschil veel invloed op de uiteindelijke kosten heeft.

Voor het berekenen van een zakelijke hypotheek heb je geen uitgebreide bedrijfsgegevens nodig. Wil je meer weten? Na het aanvragen van een vrijblijvende offerte nemen we al bij het eerste contact de exacte mogelijkheden met je door. 

Partner van

MKB Krediet Nederland - Zakelijk krediet voor het MKB - Rabobank
MKB Krediet Nederland - Zakelijk krediet voor het MKB - New10
MKB Krediet Nederland - Zakelijk krediet voor het MKB - Qredits
MKB Krediet Nederland - Zakelijk krediet voor het MKB - Floryn
MKB Krediet Nederland - Zakelijk krediet voor het MKB - Collin Crowdfund
MKB Krediet Nederland - Zakelijk krediet voor het MKB - ABN Amro
MKB Krediet Nederland - Zakelijk krediet voor het MKB - DutchFinance
MKB Krediet Nederland - Zakelijk krediet voor het MKB - Yeaz
MKB Krediet Nederland - Zakelijk krediet voor het MKB - CapitalBox
MKB Krediet Nederland - Zakelijk krediet voor het MKB - SNS Bank
MKB Krediet Nederland - Zakelijk krediet voor het MKB - Geldvoorelkaar
MKB Krediet Nederland - Zakelijk krediet voor het MKB - Santander Consumer Finance
MKB Krediet Nederland - Zakelijk krediet voor het MKB - OPR Bedrijfskrediet
MKB Krediet Nederland - Zakelijk krediet voor het MKB - Findio
MKB Krediet Nederland - Zakelijk krediet voor het MKB - October
MKB Krediet Nederland - Zakelijk krediet voor het MKB - Hiltermann Lease
MKB Krediet Nederland - Zakelijk krediet voor het MKB - ING Bank
MKB Krediet Nederland - Zakelijk krediet voor het MKB - Briqwise
MKB Krediet Nederland - Zakelijk krediet voor het MKB - Mogelijk
MKB Krediet Nederland - Zakelijk krediet voor het MKB - Beequip

Veel gestelde vragen zakelijke lease:

  • Hoe werkt het vergelijken van de offertes door MKB Krediet Nederland?

    Nadat je financieringsbehoefte is geïnventariseerd gaan wij bij onze partnerbanken na welke offertes we kunnen opvragen. Zodra we deze binnen hebben vergelijken wij deze op voorwaarden, looptijd, rente en maandlasten. De voordeligste offerte of offertes zullen we vervolgens aan je voorleggen.
  • Moet ik BTW betalen over de maandtermijn?

    Nee je betaalt geen BTW. Financieringen zijn vrijgesteld van BTW.
  • Kan ik boetevrij aflossen op mijn hypotheek?

    Bij veel hypotheken kun je tot een bepaald percentage van de oorspronkelijke lening per jaar boetevrij aflossen, meestal tussen de 10% en 20%. Wil je meer aflossen dan dit percentage, dan kan de hypotheekverstrekker een boeterente in rekening brengen. De exacte voorwaarden verschillen per aanbieder, dus het is belangrijk om deze goed door te nemen voordat je een hypotheek afsluit.
  • Moet je een taxatie laten uitvoegen voor een zakelijke hypotheek?

    Ja, voor een zakelijke hypotheek is een taxatie verplicht. De hypotheekverstrekker wil de waarde van het pand weten, omdat dit bepaalt hoeveel je kunt lenen. Waar moet de taxatie aan voldoen?
    • Gecertificeerde taxateur: De taxatie moet worden uitgevoerd door een onafhankelijke, gecertificeerde taxateur (bijvoorbeeld geregistreerd bij het NRVT).
    • De taxatie richt zich op de waarde van het pand
    • Geldigheid: Het rapport mag meestal niet ouder zijn dan zes maanden.
    • Inhoud: Het rapport bevat de marktwaarde, huurwaarde, locatie en de staat van onderhoud van het pand.
    Een nauwkeurige taxatie is cruciaal om de lening goed te kunnen afstemmen op de waarde van het pand.
  • Welke kosten heb je bij het afsluiten van een hypotheek?

    Bij het afsluiten van een verhuurhypotheek komen er naast de maandelijkse hypotheeklasten ook enkele aanvullende kosten kijken:
    1. Taxatiekosten: Voor een onafhankelijke taxatie van het pand in verhuurde staat.
    2. Notariskosten: Voor het opstellen van de hypotheekakte en eventuele overdrachtsakte.
    3. Advies- en bemiddelingskosten: Voor bemiddelen en het regelen van de hypotheek.
    4. Overdrachtsbelasting: Als je een bestaand pand koopt, betaal je overdrachtsbelasting (10,4% van de aankoopprijs).
    Deze kosten zijn belangrijk om in overweging te nemen bij het berekenen van de totale kosten van je hypotheek.